Czas realizacji zamówień 1-2 dni. Bezpłatna dostawa na terenie Polski od 249 zł. Wysyłamy do 25 krajów w Europie.

Szukaj

  • 0

Jak oswoić pozycje odwrócone? Wywiad z Dagmarą Tomczyk-Magdziej

Magdalena, 15 czerwiec 2020
Jak oswoić pozycje odwrócone? Wywiad z Dagmarą Tomczyk-Magdziej

Dagmara Tomczyk Magdziej - założycielka szkoły i stylu praktyki „DagaJoga”. Znana jako królowa pozycji odwróconych. Specjalizuje się w jodze dynamicznej. Na co dzień zaraża optymizmem i przekonaniem, że „niemożliwe” to tylko stan umysłu.


Ile czasu praktykujesz jogę?

Jogę zaczęłam praktykować w 2015 roku. Kiedy poszłam na swoje pierwsze zajęcia nie widziałam, że zakocham się w jodze od pierwszych chwil.

Od jakiej formy zaczynałaś i jak wyglądała Twoja „jogiczna” ścieżka?

Trafiłam na dość dynamiczną praktykę, co odpowiadało mi już od początku. Okazało się, że dokładnie tego mi brakowało. Muszę się porządnie zmęczyć, żeby wyciszyć umysł, bo należę do osób z nadmiarem energii i karuzelą pomysłów w głowie!

Wcześniej wiele słyszałam o dobroczynnym wpływie jogi na samopoczucie i zdrowie. Dlatego postanowiłam sprawdzić, czy zadziała to także na mnie. Obecnie widzę, że joga stanowczo poprawiła moją kondycję - nie tylko zdrowotną, ale i psychiczną.

Szybko przeszłam z zajęć grupowych na zajęcia indywidualne, a po 2 latach od swoich pierwszych zajęć ukończyłam kursy nauczycielskie. Dodatkową naukę chłonęłam z różnych zakątków świata. Teraz, będąc na wysokim poziomie nauczania, dalej pragnę dzielić się swoją wiedzą. Chciałabym, aby grono odbiorców rosło cały czas, aby inni doświadczali tego samego co ja :). Staram się pokazywać, że joga uczy życia w harmonii ze swoim umysłem i ciałem.

Dlaczego akurat pozycje odwrócone?

Choć dziś trudno mi samej w to uwierzyć, przez większość życia nie byłam otwarta na ludzi. Moja pewność siebie pozostawiała wiele do życzenia, a wachlarz posiadanych przeze mnie kompleksów był całkiem pokaźny. Zmieniła to joga i nauka „stania na rękach”. Pozycje odwrócone – z uwagi na poziom trudności i widowiskowość – dodają pewności siebie. Są wspaniałym uzupełnieniem delikatności i wrażliwości, której przecież jest w jodze tak wiele. Pozycje odwrócone są też świetne z czysto medycznego punktu widzenia. Zapobiegają opadaniu i przemieszczaniu się narządów wewnętrznych, a że mam tylko jedną nerkę, są to pozycję idealne dla mnie (śmiech!).

Co było dla Ciebie największym wyzwaniem podczas nauki?

Budowanie elastyczności, ponieważ z natury jestem „sztywniakiem”. Poza tym lęk przestrzeni i wysokości. Ale jak się okazuje, są to ograniczenia zakorzenione wyłącznie w naszej głowie, a nie ciele, dlatego można z nimi skutecznie wygrać.

Czy pozycje odwrócone takie jak stanie na głowie, przedramionach czy rękach może praktykować każdy?

Jeśli nie ma wyraźnych przeciwwskazań, to tak. Należy jednak pamiętać, że ze względu na wysoki poziom zaawansowania tego typu praktyki, warto się do nich przygotować fizyczne oraz podchodzić z zachowaniem zdrowego rozsądku, najlepiej pod okiem doświadczonego nauczyciela.

Od czego zacząć i jak się do tego przygotować?

Pozycje odwrócone są asanami złożonymi i dlatego zawsze zalecam zacząć praktykę od wzmocnienia ciała i budowania zdrowej elastyczności.

Czy początkujący powinni używać jakichś pomocy?

Jak najbardziej. Zwykle zalecam używanie dostępnych na rynku akcesoriów, szczególnie klocków i pasków. Odpowiednio używane mogą znacznie ułatwić życie, uniknąć niepotrzebnej frustracji i pomóc w robieniu postępów.

Od której pozycji rozpocząć przygodę ze staniem na rękach?

Jeśli chodzi o pozycję odwrócone to oczywiście od stania na głowie, ponieważ ta pozycja jest najłatwiejsza z całej piramidy pozycji odwróconych. Kolejny krok, to stanie na przedramionach.

Czy pozycje odwrócone są bezpieczne dla kręgosłupa?

Jeśli ciało jest odpowiednio przygotowane i silne, a lekarz lub fizjoterapeuta nie zabronił Ci takiej aktywności, to jak najbardziej tak. Ważna przy tym jest cierpliwość i zdrowy rozsądek. Tym, co może być najbardziej niebezpieczne, to brawura. Jeśli zależy Ci na natychmiastowych efektach i zbyt szybko przechodzisz do trudniejszych asan bez odpowiedniego przygotowania, a do tego nie lubisz pracować nad elastycznością i harmonijnym wzmocnieniem całego ciała, to wiele ryzykujesz. Jeśli jednak trenujesz we właściwym tempie i pod okiem doświadczonego nauczyciela, to prędzej czy później uda Ci się bezpiecznie stanąć na własnych rękach bez podpierania i pomocy.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj